lördag 9 mars 2013

Trekantssjal

Något av det enklaste och smidigaste man kan sticka på maskin är en trekantssjal. På denna började jag i högra hörnet av maskinen, lade upp 5 maskor. Ökade vart annat varv tills jag hade 10 maskor, då började jag med mönsterstickning (tuck), fortsätter att öka vartannat varv tills jag kommit till andra änden av maskin. Stickar 6 varv över alla maskor, sedan börjar jag minska vart annat varv tills jag har 10 maskor kvar, då slutar jag med mönsterstickning, men fortsätter att minska på samma sätt tills 5 maskor återstår. Dem maskar jag av. Sen är det bara att fästa garnändar så är sjalen klar!
En trekants sjal kan man variera till det oändliga vad gäller mönstring, tvåfärgsmönster, tuck, hålmönster osv!

Denna trekantssjal är stickad i ett tuckmönster som gör att ytan blir "bubblig".


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar